Fánk, vagy Pampuska?

 2014.02.05. 15:37

Ígértem egy olcsó, mégis nagyon finom fánk receptet.

No ilyet én csak mások által leírt receptekből tudok :) olyat meg találtok eleget! :)

Nálunk nem volt ismeretes a fánk megnevezés sokáig, de pampuskát azt sűrűn sütöttek az asszonyok, mert gyorsan elkészült, egy "erősebb" tartalmasabb leves mellé bármikor elkészítették.

A Pampuska készítési módját Mamámtól és Édesanyámtól tanultam.

Érdekessége, hogy nem kell hozzá tojás. 

Amikor megakartam tanulni, hogyan is megy a pampuska csinálás, Mamám mindig azt mondta, "figyelj". Többszöri alkalommal rájöttem, ebből nem lesz recept, ahogy elgondoltam. El kell lesnem, ha mégoly egyszerű eledel is. 
Próbáltatok már úgy megfigyelni dolgokat, hogy mikorra feleszméltetek, már kész is volt? No én többször is jártam így Mama konyhájában, de Édesanyáméban is.

Mert ugye ami gyorsan mehet, azzal minek húzni az időt!

Aztán végül is mindig megkaptam a vágyott étel receptjét. 

A pampuska receptjét körülbelül így:

A lisztet behozzuk a kamrából már 1-2 órával előbb, mert keltet (kelt tésztát) készíteni nem jó hideg lisztből. A többi hozzávalód se legyen hideg, mert nehezen kel a tészta.

"Mindég a tejet langyosíjjuk meg leghamarább, oszt felfuttatjuk benne az élesztőt".....persze, kell bele egy kis cukor -mutatja- "ennyi e", és már a tejben olvadozik a fehér csillám kupac.

Közben a lisztet.......  Nagy lisztes fémdobozából már ki is szórta, amennyit gondolt, aztán sóz, morzsol, kezével lassan keveri össze a hozzávalókat. Még egy kis liszt, meg még egy kicsike.......A nokedli állagú tésztát kézzel jól kidolgozza, egy marék liszttel megszórja a tetejét. Elővesz egy tiszta konyharuhát, amit csak ilyen célra használt, és leterítette. Ha fűtve volt a konyha, ott kelesztette, ha melegen sütött a nap, a napra tette. Ha se tűz, se nap nem állt rendelkezésre, a dunnába hajtotta be kelesztés céljából.

Hogy mennyi az a maréknyi, mennyi az a kicsike liszt, én már kitaláltam, Íme a pontos recept:

0,5 kg sima liszt, 1 kanál zsír – kb. 7dkg, vagy 10-15 dkg margarin, esetleg olajjal, zsíral is helyettesíthető,(zsírból 7-8 dkg) 3 dkg élesztő, 3 dl tej, 2 ek cukor, 1-2 csipet só

Elkészítése
A tejet meglangyosítjuk, beletesszük a cukrot, olvadásig elkeverjük, majd az élesztőt ebben a tejben felfuttatjuk.

A lisztet a sóval összekeverjük, elmorzsoljuk a zsiradékkal. Ezt követően hozzáadjuk az élesztős keveréket, és jól összedolgozzuk. „Olyan” nokedli sűrűségű tésztánk lesz, melyet meleg helyen dupla méretűre kelesztünk.

A tésztát ujjnyi vastagságúra nyújtjuk, és köröket szúrunk ki belőle, lekvárral is tölthetjük. Forró olajban aranybarnára sütjük. Porckorral, lekvárral tálalhatjuk, de ezek nélkül magában is finom.

Ha jó a tészta, elég forró az olaj sütés közben, könnyű szalagos fánkot készítettünk.

Jó étvágyat!

pampuska 003.jpgA receptet még itt olvashatjátok: http://www.sokszinuvidek.hu/otthon-keszult/175-pampuska-a-palocok-farsangi-fankja 

Címkék: farsang recept hagyomány fánk sütés tojás nélküli

A bejegyzés trackback címe:

https://kata-porteka.blog.hu/api/trackback/id/tr245800109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása